Η διαφορική κλινική των φύλων – Κλινική Εκπαίδευση Λακανικού Πεδίου 2017 – 2018

ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΩΝ ΦΟΡΟΥΜ ΣΧΟΛΗ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗΣ ΤΩΝ ΦΟΡΟΥΜ ΤΟΥ ΛΑΚΑΝΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ
Κλινική Εκπαίδευση Λακανικού Πεδίου 2017 – 2018

Κλινική Εκπαίδευση Λακανικού Πεδίου

Η Κ.Ε.Λ.Π ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2007 και είναι συνδεδεμένη με τη Διεθνή των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου και τη Σχολή της. Το 1998 δημιουργήθηκαν τα πρώτα κλινικά κολέγια σε διάφορες χώρες στα πλαίσια της Διεθνούς. Με τη διδασκαλία τους στοχεύουν στη μετάδοση της ψυχαναλυτικής θεωρίας και πρακτικής, προσανατολισμένης από το έργο του Σ. Φρόυντ, του ανθρώπου που ανακαλύπτει το ασυνείδητο και θέτει τις πρώτες θεωρητικές βάσεις της ψυχανάλυσης, και του Ζακ Λακάν, ο οποίος με την επιστροφή του στα κείμενα του Φρόιντ προχωρά σε νέες επεξεργασίες ως προς το ασυνείδητο, τη γλώσσα και την επιθυμία, τη δομή του υποκειμένου και τη σχέση του με το συμβολικό, το φαντασιακό και το πραγματικό.

Οι επιστημικές βάσεις των κλινικών εκπαιδεύσεων έχουν την απαρχή τους στην ίδρυση από τον Ζακ Λακάν του Κλινικού Τμήματος της Vincennes το 1974, με στόχο «να υποδείξει μία κατεύθυνση σε όσους αφιερώνονται στην ψυχαναλυτική κλινική», «πιέζοντας τον αναλυτή να δηλώσει τους λόγους του», να θέσει και να επεξεργαστεί τα ερωτήματά του. Οι συμμετέχοντες στην κλινική εκπαίδευση καλούνται και εκείνοι να επεξεργαστούν τα ερωτήματά τους και έχουν τη δυνατότητα να παράξουν εργασία η οποία θα ληφθεί υπόψη.

Απευθύνεται σε εκείνους που επιθυμούν να μελετήσουν και να εμβαθύνουν τη σχέση τους με την ψυχαναλυτική κλινική, με αναφορά μια ψυχαναλυτική θεωρία και πρακτική που λαμβάνει υπόψη της την κλινική του υποκειμένου.

Η κλινική εκπαίδευση περιλαμβάνει:

-παρουσιάσεις ασθενών

-θεωρητικά σεμινάρια

-παρουσιάσεις περιστατικών από τους συμμετέχοντες

-μελέτη κειμένων του Φρόυντ και του Λακάν

-ημερίδες ψυχαναλυτικής κλινικής, με προσκεκλημένους διδάσκοντες των Κλινικών Κολεγίων της Γαλλίας.

Ανά έτος, επιλέγεται μια θεματική σε αναφορά με το θέμα των Κλινικών Κολεγίων της Γαλλίας. Για τη χρονιά 2017-2018, το θέμα είναι:  Η διαφορική κλινική των φύλων.

ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΔΙΗΜΕΡΙΔΕΣ

08 ΚΑΙ 09 Δεκεμβρίου 2017 με τον Marc STRAUSS, ψυχίατρο, ΑΜΣ, Μέλος της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου, Διδάσκων στο Κλινικό Κολέγιο του Παρισιού.

30 και 31 Μαρτίου 2018 με την Dominique FINGERMANN, ψυχολόγο ΑΜΣ, Μέλος της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ

Η διαφορική κλινική των φύλων

Ο Φρόυντ, στο άρθρο του Περατή και μη περατή ανάλυση κάνει λόγο για δύο ανυπέρβλητα εμπόδια για την ολοκλήρωση της θεραπείας: τον φθόνο του πέους για την γυναίκα και τον φόβο του ευνουχισμού για τον άντρα. Η φαλλική διεκδίκηση στη γυναίκα αλλά και ο φόβος του ευνουχισμού στον άντρα είναι δύο κλινικά φαινόμενα που για τον Λακάν δεν αντιστοιχούν σε αδιέξοδα της ανάλυσης αλλά στα αδιέξοδα της ίδιας της σεξουαλικότητας, στην αδυνατότητα να διατυπώσουμε τον τρόπο με τον οποίο το ένα φύλο θα μπορούσε να σχετίζεται με το άλλο ώστε το ένα να είναι «συνάρτηση» του άλλου.

Η ιδέα στον Φρόυντ ότι το μόνο που μπορούμε να συλλάβουμε από το ανδρικό και το θηλυκό είναι η ενεργητική ή η παθητική στάση αντίστοιχα θα οδηγούσε στην ιδέα μιας συμπληρωματικότητας των δύο φύλων. Αυτή η αντίληψη οδήγησε σε εσφαλμένες προσεγγίσεις όπως αυτή γύρω από τον υποτιθέμενο γυναικείο μαζοχισμό ή τη σύλληψη μιας «γενετήσιας ολοκλήρωσης» ως «δοτικότητα». Ωστόσο, στον Φρόυντ υπάρχει η έννοια της «πρωτοκαθεδρίας του φαλλού», την οποία μάλιστα κλήθηκε την δεκαετία του 30 να την υπερασπιστεί παίρνοντας θέση σε αυτό που ονομάστηκε διαμάχη για τον φαλλό. Για τον Φρόυντ όπως και για τον Λακάν τα δύο φύλα τοποθετούνται βάσει ενός μόνο οργάνου. Το αντρικό όργανο γίνεται φορέας ενός σημαίνοντος που στην κυριολεξία δεν έχει ταίρι, δεν υπάρχει ένα άλλο όργανο φορέας ενός σημαίνοντος για να λειτουργήσει μία αντιθετική ή συμπληρωματική σχέση. Εξού και οι ατέρμονες συζητήσεις για τον «μυστηριώδη γυναικείο οργασμό» ή για την άγνοια του μικρού κοριτσιού της ύπαρξης του κόλπου.

Η κλινική του παιδιού και του νευρωτικού γενικότερα δείχνει ότι το κορίτσι προσδιορίζεται ως αυτό που δεν το έχει και το αγόρι ως αυτό που κινδυνεύει να το χάσει. Η διαλεκτική της πρώιμης τοποθέτησης του υποκειμένου ανάγεται στο έχω – δεν έχω τον φαλλό κάτι που συνιστά ένα πρώτο αντιθετικό ζεύγος που όμως εγγράφει ένα μόνο όργανο. Αυτό θα μπορούσε να μας κάνει να πούμε ότι η φροϋδική κλινική είναι μία «gender theory» αλλά με μεγάλη οικονομία μέσων διότι δεν χρειάζεται να προστρέξουμε στον πολλαπλασιασμό των «ταυτοτήτων». Ακολουθώντας τον Φρόυντ θα μπορούσαμε να πούμε ότι για το ασυνείδητο ήδη δύο φύλα είναι πολλά.  Ούτε ο ανδρισμός έχει μία ουσία αφ εαυτού ούτε η θηλυκότητα. Ο Φρόυντ επέμενε στην έννοια της αμφι-σεξουαλικότητας που βρίσκεται στην αφετηρία των επιλογών του υποκειμένου. Όλα λοιπόν πρέπει να «κατασκευαστούν» και το κάθε υποκείμενο αντεπεξέρχεται με τρόπο μοναδικό. Το ζήτημα δεν είναι τόσο με ποιον τρόπο επωμίζεται τα χαρακτηριστικά του φύλου του, αλλά τί τον συνδέει με τον παρτενέρ του.

Σε αυτή την οπτική, ο φαλλός αντί για σύνδεσμος είναι ένα εμπόδιο που κάνει κάθε σχέση με το άλλο φύλο «συμπτωματική». Για τον Φρόυντ το οιδιπόδειο σύμπλεγμα περιγράφει την πορεία μέσα από την οποία το υποκείμενο επωμίζεται την έμφυλη θέση του. Ο Λακάν θεωρεί ότι πρόκειται για μία απόπειρα να αναδειχτεί ο πατέρας ως ρυθμιστής της σεξουαλικότητας και μάλιστα στον αιώνα που η παρακμή της πατρικής φιγούρας έφτασε στο απόγειό της. Ο ευνουχισμός ωστόσο παραμένει για τον Λακάν ο πυρήνας της εμφυλοποίησης. Δεν χρειάζεται να τον αποδώσουμε στον πατέρα, η ίδια η γλώσσα αρκεί.  Εισερχόμενοι στο λόγο καλούμαστε ως υποκείμενα να τοποθετηθούμε σε σχέση με αυτό το μοναδιαίο σημαίνον που εγγράφει το ένα αλλά όχι το άλλο, δηλαδή το «άλλο φύλο». Η σωστή έκφραση λοιπόν αναφορικά με τη γυναίκα δεν θα ήταν αυτή της Σιμόν Ντε Μποβουάρ, το «Δεύτερο φύλο», αλλά το «Άλλο φύλο». Μάλιστα ο Λακάν ήδη από τη δεκαετία του 50 θεωρούσε ότι η γυναίκα ή μία γυναίκα είναι ένα από τα ονόματα του Άλλου με Α κεφαλαίο. Υπάρχουν λοιπόν δύο θέσεις απέναντι στον ευνουχισμό, μία αντρική και μία γυναικεία και αυτό δεν οφείλει απολύτως τίποτε στη βιολογία. Το βιολογικό φύλο δεν υποχρεώνει κανέναν να εγγραφεί από τη μία ή την άλλη πλευρά. Για τον Φρόυντ, η γυναίκα έχει τρεις επιλογές: είτε να αρνηθεί τη θηλυκή θέση εμμένοντας στη φαλλική διεκδίκηση, είτε να δεχτεί να λάβει τον φαλλό από τον άνδρα, ή ακόμη να τον λάβει υπό τη μορφή του παιδιού. Και οι τρεις επιλογές παραπέμπουν στον ευνουχισμό.

Από τη στιγμή όμως που ο Λακάν προάγει την ιδέα ότι η γυναίκα με το ένα πόδι βρίσκεται και αυτή στον φαλλικό κανόνα, αλλά «όχι όλη», ανοίγεται ένα νέο πεδίο επεξεργασίας για την διαφορική κλινική των δύο φύλων. Υπάρχει λοιπόν μία «Άλλη απόλαυση», ιδιαίτερη στη γυναικεία θέση που δεν εντοπίζεται στο φαλλικό όργανο και στην έλλειψή του και που εμπλουτίζει τον τρόπο που προσεγγίζουμε τα αδιέξοδα της σεξουαλικότητας σε άντρα και γυναίκα.

Αθήνα, Σεπτέμβρης 2017

Όρσα Καμπέρου

Η ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ

Πρόγραμμα κλινικής εκπαίδευσης 2017-2018

Παρουσίαση ασθενούς

από την ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ – Συντονισμός συζήτησης: ΙΩΑΝΝΑ ΒΙΣΒΙΚΗ

Από την εποχή του Σαρκό, η παραδοσιακή πρακτική της παρουσίασης ασθενούς είχε ως στόχο να επιβεβαιώσει τη γνώση που ήδη προέκυπτε από τη μελέτη της θεωρίας. Ο Λακάν παίρνει αυτή την πρακτική και τη συνδέει με την αναλυτική κλινική: από τη θέση του αναλυτή, ακούει την εκφορά του ασθενούς. Εγκαθιδρύει έτσι ένα κλινικό εργαλείο προσανατολισμένο από την ψυχανάλυση και προσδιορίζει τη δομή τριών όρων: του αναλυτή, του ασθενούς μέσα από την υποκειμενική του θέση και του ακροατηρίου της κλινικής, που το ονομάζει «ο τρίτος» ως εκείνος που είναι σε θέση να ακούσει τον ασθενή.

Μετά τη συνέντευξη με τον ασθενή, λαμβάνει χώρα η συζήτηση και η επεξεργασία της περίπτωσης, όπου το ακροατήριο συμμετέχει ως μέρος της εμπειρίας στο σχολιασμό της ίδιας της συνέντευξης, εμβαθύνοντας σε ερωτήματα ως προς την κλινική του υποκειμένου, και την αποκωδικοποίηση των συμπτωμάτων.

Σήμερα, μέσα απ’ αυτή την πρακτική, μπορούμε να αποκομίσουμε ως αναλυτές μια διδακτική εμπειρία: σχετικά με τη διαδρομή του ασθενούς, τη διδασκαλία που συνιστά ο χρόνος κοινού συλλογισμού που ακολουθεί την παρουσίαση, και τη μοναδικότητα της κλινικής προσέγγισης που αυτό το εργαλείο μας επιτρέπει, δηλαδή τη δυνατότητα να διεργαστούμε μια γνώση.

Τετάρτη 18:30-21:00

Ημερομηνίες: 28 Φεβρουαρίου, 21 Μαρτίου και 23 Μαΐου.

Τόπος: Κέντρο Πρόληψης Ελληνικού-Αργυρούπολης, Αγίας Βαρβάρας 36, 164 52, τηλ. 210 9961000(στάση Μετρό Αργυρούπολη).

Σχόλια πάνω στην κλινική των φύλων

από την ΙΩΑΝΝΑ ΒΙΣΒΙΚΗ

Τι είναι αρσενικό; Τι είναι θηλυκό; Ποιες οι επιπτώσεις του γεγονότος ότι ερχόμαστε και ζούμε στον κόσμο ως έμφυλα όντα; Πώς διαχωρίζονται τα φύλα; Πώς γίνεται κανείς άντρας ή γυναίκα; Ποια η απόλαυση και η λειτουργία τους; Από τον Φρόιντ έως τον Λακάν, είτε πρόκειται για το πεπρωμένο της ανατομίας, είτε αντιστοίχως, για το πεπρωμένο του ομιλούντος όντος, το γνωρίζουμε: η σεξουαλικότητα είναι η πραγματικότητα του ασυνειδήτου. Πώς το αντιλαμβανόμαστε αυτό στην αναλυτική κλινική και πώς ο αναλυτής προσανατολίζει εκεί την πράξη του;

Θα επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε ερωτήματα σε σχέση με το φύλο και την εμφυλοποίηση, με αναφορά σε τρία κείμενα του Λακάν: θα ξεκινήσουμε από τη Σημασία του φαλλού (1958) και την καθοριστική για το έμφυλο ον λειτουργία του και  θα συνεχίσουμε με τις Κατευθυντήριες γραμμές ενόψει ενός συνεδρίου για τη γυναικεία σεξουαλικότητα (1960), έως το Σεμινάριο Ακόμη, εκεί όπου ο Λακάν εργάζεται πάνω στους τύπους εμφυλοποίησης.

Σάββατο 11:15 – 12:45

Ημερομηνίες: 11 Νοεμβρίου, 16 Δεκεμβρίου, 27 Ιανουαρίου, 24 Φεβρουαρίου,  21 Απριλίου, 19 Μαΐου.

Τόπος: Αίθουσα διδασκαλίας, Ισόγειο, Γ’ Πτέρυγα (από την κυρία είσοδο αριστ. στο βάθος), Γενικό Νοσοκομείο Παίδων Αθηνών, Αγλαΐα Κυριακού, Θηβών και Λεβαδείας, Αμπελόκηποι.

Ερωτήματα περί θηλυκότητας από τον Φρόιντ στον Λακάν

Από την ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΚΟΥΜΑΚΗ

Το γυναικείο ως αίνιγμα διατρέχει όλο το έργο του Φρόιντ, παρέμεινε για εκείνον «το μεγάλο ερώτημα που δεν απαντήθηκε ποτέ…, παρά τα τριάντα χρόνια έρευνας στην γυναικεία ψυχή»(1). Σε αυτή του την πολύχρονη πορεία άκουσε πάρα πολλές γυναίκες, και είναι σίγουρο πως οι υστερικές στριμώχνοντας τον στο τοίχο προκάλεσαν την γένεση της ψυχανάλυσης(2). Αυτή τη χρονιά θα την αφιερώσουμε στις ασθενείς του Φρόιντ, μελετώντας μέσα από την κλινική του την νεύρωση και την ψύχωση. Τρεις περιπτώσεις: παράνοια, ιδεοψυχαναγκασμός, υστερία.

Θα προσπαθήσουμε να ανοίξουμε το φροϋδικό ερώτημα τι θέλει μια γυναίκα; ερώτημα που δεν έμεινε αναπάντητο αφού ο Λακάν μπόρεσε να το πραγματευτεί με έναν άλλο τρόπο, τέτοιο που επέτρεψε το δρασκέλισμα του βράχου του ευνουχισμού, στον οποίο ο Φρόιντ σκόνταψε.

(1)S. Freud, Γράμμα προς την Μ. Βοναπάρτη, στο Σίγκμουντ Φρόυντ, η ζωή και το έργο του, του Ε. Τζόουνς, εκδ. Ινδικτος, 2003, Αθήνα, σελ 582.

(2)J. Lacan, Radiophonie, Autres Ecrits, εκδ. Seuil, Παρίσι, 2001, σελ. 436

Σάββατο 11:15 – 12:45

Ημερομηνίες: 02 Δεκεμβρίου, 13 Ιανουαρίου, 10 Φεβρουαρίου, 03 Μαρτίου, 12 Μαΐου, 02 Ιουνίου.

Τόπος: Αίθουσα διδασκαλίας, Ισόγειο, Γ’ Πτέρυγα (από την κυρία είσοδο αριστ. στο βάθος), Γενικό Νοσοκομείο Παίδων Αθηνών, Αγλαΐα Κυριακού, Θηβών και Λεβαδείας, Αμπελόκηποι.

Τι ονομάζουμε υστερία;

Από τους ΟΡΣΑ ΚΑΜΠΕΡΟΥ και ΠΑΝΟ ΣΕΡΕΤΗ

Υποβολή, προσποίηση, υπνοειδής κατάσταση, στένωση του πεδίου της συνείδησης υπήρξαν μερικές από τις ξεχασμένες πλέον έννοιες που κινητοποίησε η παθολογία στα τέλη του 19ου αιώνα αναφορικά με την υστερία. Σε αυτή τη διαμάχη ο Φρόυντ πήρε αρχικά θέση με την καθαρτική μέθοδο που πρότεινε από κοινού με τον Ζ. Μπρόγιερ: Η υστερική πάσχει από αναμνήσεις. Έπρεπε να επανέλθει στη συνείδηση ο χαμένος κρίκος. Το σύμπτωμα ήταν μία παντομίμα αυτού που είχε ξεχαστεί. Το «σωματόμορφο» σύμπτωμα, όπως λέει η σύγχρονη ψυχιατρική, αν και «αγνοεί την ανατομία», παρουσιαζόταν ως διαμαρτυρία και ως αίνιγμα βάζοντας έτσι τον γιατρό στη δουλειά προκειμένου να παραχθεί μία γνώση. Από τον δρόμο που ο Φρόυντ διάνυσε ξεκινώντας από το τραύμα, την «σκηνή της αποπλάνησης» μέχρι να καταλήξει στην ασυνείδητη φαντασίωση, βλέπουμε ότι το υστερικό υποκείμενο τον καθοδηγούσε από την αρχή: Η υστερική προτιμά την επιθυμία του άλλου. Την επιθυμία και όχι την απόλαυση, μέχρι το σημείο να αρνείται να προσφέρει το σώμα της. Κάνει απεργία του σώματος, όπως λέει ο Λακάν γιατί σκοπεύει σε μια γνώση πίσω από την αντρική επιθυμία, για την αξία που έχει ως αντικείμενο, ως γυναίκα.

Προτείνουμε την εξέταση κάποιων παραδειγματικών περιπτώσεων από την κλινική της υστερίας που υπήρξε για τον Φρόυντ η πύλη εισόδου στα δομικά αδιέξοδα της σεξουαλικότητας.

Σάββατο 13:00 – 14:30

Ημερομηνίες: 11 Νοεμβρίου, 16 Δεκεμβρίου, 13 και 27 Ιανουαρίου, 24 Φεβρουαρίου, 03 Μαρτίου, 21 Απριλίου, 12 και 19 Μαΐου, 02 Ιουνίου.

Τόπος: Αίθουσα διδασκαλίας, Ισόγειο, Γ’ Πτέρυγα (από την κυρία είσοδο αριστ. στο βάθος), Γενικό Νοσοκομείο Παίδων Αθηνών, Αγλαΐα Κυριακού, Θηβών και Λεβαδείας, Αμπελόκηποι.

Βιβλιογραφία

FREUD Sigmund

-«Μελέτες για την υστερία» (1895), εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 2002, σελ 163-199.

«Παιδικές θεωρίες για την σεξουαλικότητα» (1908), ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ, ν 17, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα, 2008, σελ 7-20.

-«Μια περίπτωση παράνοιας που αντιτίθονταν στην ψυχαναλυτική θεωρία για την νόσο» (1915) στο Κείμενα για την παράνοια και τις ψυχώσεις, εκδ. PRINCIPIA, Αθήνα, 2016, σελ 46-63.

-«Εισαγωγή στην ψυχανάλυση»(1916), εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1996, σελ. 253-263.

-«Η παιδική γενετήσια οργάνωση» (1923), Fort-Da ν. 1, εκδ. Ψυχογιός, 2011, σελ 9-11.

-«Ορισμένες ψυχικές συνέπειες της ανατομικής διαφοράς των φύλων», στο περιοδικό Εκ των υστέρων, τ.19, εκδ. Πλέθρον, 2009.

-«Σχετικά με την ψυχογένεση μιας περίπτωσης γυναικείας ομοφυλοφιλίας», στο περιοδικό Εκ των υστέρων, τ.10, εκδ. Εξάντας, 2003.

-«Η γυναικεία σεξουαλικότητα», εκδ. PRINCIPIA, Αθήνα, 2015.

-«Η θηλυκότητα» (1932), Νέα σειρά παραδόσεων για την εισαγωγή στην ψυχανάλυση, εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1977, σελ. 110-132.

-«Πέραν της αρχής της ηδονής», εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 2001.

-«Ενορμήσεις και πεπρωμένα των ενορμήσεων», (1915), Δοκίμια μεταψυχολογίας,  εκδ. Καστανιώτης, Αθήνα, 2000.

-«Περατή και μη περατή ανάλυση», εκδ. Πλέθρον, Αθήνα, 2008.

-«Για τη δυναμική της μεταβίβασης», Παρατηρήσεις για τον έρωτα μεταβίβασης, εκδ. Πλέθρον, Αθήνα, 2010.

-«Ντόρα: η ανάλυση μιας υστερίας», εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1991.

-«Η ερμηνεία των ονείρων», κεφ. ΙV, εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1993.

-«L’étiologie de l’hystérie» et « Les fantasmes hystériques et leur relation à la bisexualité » in Névrose, psychose et perversion, Paris, PUF, 1973

LACAN Jacques

-«Propos directifs pour un Congrès sur la sexualité féminine », Écrits, Paris, Seuil, 1966, στα ελληνικά«Κατευθυντήρια ομιλία για ένα Συνέδριο πάνω στη γυναικεία σεξουαλικότητα», εσωτερική έκδοση των Φόρουμτου Λακανικού Πεδίου.

-«La signification du phallus », Écrits, Paris, Seuil, 1966, στα ελληνικά «Η σημασία του φαλλού», εσωτερική έκδοσητων Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου.

-«Λειτουργία και πεδίο της ομιλίας και της γλώσσας στην ψυχανάλυση» (1953), εκδ. Εκκρεμές, Αθήνα, 2005.

-«Παρέμβαση πάνω στη μεταβίβαση» (1951), Η ψυχανάλυση, τ. 1, Αθήνα, 1995.

-«L’étourdit», in Autres écrits, Paris, Seuil, 2001, σελ. 449-495.

– Το Σεμινάριο.

-Το Σεμινάριο, βιβλίο ΙΙΙ, Οι Ψυχώσεις, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα 2005, κεφ. ΙΒ’ και ΙΓ’.

-Το Σεμινάριο, βιβλίο VI, Le désir et son interprétation, μάθημα της 10ης  Ιουνίου 1959, Paris, Seuil, 2013.

-Το Σεμινάριο, βιβλίο ΧΙ, Οι τέσσερις θεμελιακές έννοιες της ψυχανάλυσης, εκδ. Ράππα, Αθήνα, 1975, κεφ. ΙΓ’ και ΙΔ’.

-Le Séminaire, livre XVI, D’un Autre à l’autre, Paris, Seuil, 2006, κεφ. ΧΙΧ και ΧΧ.

-Το Σεμινάριο, βιβλίο XXVII, Το αντίστροφο της ψυχανάλυσης, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα, 2014.

-Le Séminaire, livre XVIII, D’un discours qui ne serait pas du semblant, Paris, Seuil, 2006.

-Το Σεμινάριο, βιβλίο ΧΧ, Ακόμη, εκδ. Ψυχογιός, Αθήνα, 2011, κεφ. Ε’, ΣΤ’, Ζ’ και Η’.

Άλλες αναφορές

– Bousseyroux M., Réel de femmes, Stilus, Paris, 2017.

-Soler C., L’hystérie, sa langue, ses dialectes et ses liens,  Cours au Collège clinique de Paris des FCCL, 2002-2003.

-Soler C., Diagnostic: Marion Milner et le cas Suzanne in L’inconscient à ciel ouvert de la psychose, éd. PUM, Toulouse, 2002.

– Σολέρ Κ., Τι έλεγε ο Λακάν για τις γυναίκες, εκδ. Ερατώ, Αθήνα, 2015.

– Σολέρ Κ., Η κατάρα του φύλου, εκδ. Πλέθρον, 2015, Αθήνα.

-Στρως Μ., Τι είναι εύρημα; Δοκίμια για τη λακανική ψυχανάλυση, Αθήνα, εκδ. Κατάρτι, 2005.

-Φουκώ Μ., Ιστορία της σεξουαλικότητας, εκδ. Ράππα, 1982.

Το λακανικό πεδίο, Τα μορφώματα του ασυνειδήτου, Τετράδια, τ. 1, εκδ. Φόρουμ ψυχανάλυσης του λακανικού πεδίου της Αθήνας, 2007.

Από την υστερία στο λακανικό λόγο, Τετράδια, τ. 2, εκδ. Φόρουμ ψυχανάλυσης του λακανικού πεδίου της Αθήνας, 2008.

Κλινική και δομή, Τετράδια, τ. 3, εκδ. Φόρουμ ψυχανάλυσης του λακανικού πεδίου της Αθήνας, 2009.

-Analyticon, Η ψυχαναλυτική εμπειρία,τ. 1,  εκδ. Πάσσαρη, Φόρουμ ψυχανάλυσης του λακανικού πεδίου της Αθήνας, 2011.

Προϋποθέσεις εγγραφής

Στην ΚΕΛΠ έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν όσοι έχουν μια κλινική πρακτική, όπως ψυχίατροι, ψυχοθεραπευτές, ψυχολόγοι, ψυχαναλυτές, επαγγελματίες ψυχικής υγείας, αλλά και όσοι έχουν γενικότερα την επιθυμία να γνωρίσουν και να εμβαθύνουν πάνω στην ψυχαναλυτική εμπειρία και τον ψυχαναλυτικό λόγο.

Στόχος του 3ετους κύκλου σπουδών της Κ.Ε.Λ.Π

Στόχος του κύκλου σπουδών είναι να επιτρέψει σε κάθε συμμετέχοντα, στο πέρας του κύκλου σπουδών του, να έχει γνωρίσει επαρκώς τις δυνατότητες της κλινικής συνέντευξης αναλυτικού προσανατολισμού, την κλινική ανάγνωση και επεξεργασία μιας περίπτωσης, καθώς επίσης, και να έχει εμβαθύνει στην ανάγνωση και τη μελέτη κειμένων.

Κάθε εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει με κάποια εργασία, ή παρουσίαση και κυρίως, στο τέλος της 3ετους παρακολούθησης, να πραγματοποιήσει μια εργασία με την εποπτεία ενός διδάσκοντος.

Βεβαίωση σπουδών

Βεβαίωση σπουδών αποδίδεται στους συμμετέχοντες που έχουν μία συνεπή παρουσία στις δραστηριότητες της ΚΕΛΠ και οι οποίοι θα δώσουν μια εργασία πάνω σε μια κλινική μελέτη στο τέλος του κύκλου σπουδών.

Οι διδάσκοντες

Βισβίκη Ιωάννα

κλινικός ψυχολόγος, ψυχαναλύτρια, Μέλος της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου

τηλ. 6973623518, email: joanna.visviki@gmail.com

Καμπέρου Όρσα

κλινικός ψυχολόγος, ψυχαναλύτρια, Μέλος της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου

τηλ. 6973381342, email: orsa.kamperou@gmail.com

Κουκουμάκη Μαρία

κλινικός ψυχολόγος, ψυχαναλύτρια, ΑΜΣ της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου

τηλ. 6975875301, email: koukoumaki@hotmail.com

Νικολαΐδου Μαργαρίτα

κλινικός ψυχολόγος, ψυχαναλύτρια, ΑΜΣ της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου

τηλ. 6946124258, email: mnicolai@otenet.gr

Σερέτης Πάνος

κλινικός ψυχολόγος, ψυχαναλυτής, Μέλος της Σχολής Ψυχανάλυσης των Φόρουμ του Λακανικού Πεδίου

τηλ. 6973352048, email: pan.seretis@gmail.com

Για τη φόρμα εγγραφής δείτε εδώ

Εγγραφή: 280 ευρώ (φοιτητές: 150  ευρώ)

Μια πρώτη εγγραφή απαιτεί μια συνέντευξη.

Πληροφορίες Όρσα Καμπέρου

τηλ. 69 73 38 13 42, orsa.kamperou@gmail.com

ΦΟΡΟΥΜ ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗΣ ΛΑΚΑΝΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΑΘΗΝΑΣ

info@champlacanien.gr

www.champlacanien.gr