Η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία στον Κινηματογράφο Τριανόν: Σινεμά με τον Φρόιντ

Κινηματογράφος σύγχρονος και διαχρονικός

Χρόνος ανάγνωσης 4 ΄

Η Ελληνική Ψυχαναλυτική Εταιρεία διοργανώνει για έβδομη χρονιά, και ύστερα από δυο ανενεργά χρόνια εξαιτίας της πανδημίας σειρά κινηματογραφικών προβολών με τίτλο «Σινεμά με τον Φρόιντ». Ο φετινός κύκλος πραγματοποιείται και πάλι σε συνεργασία με τον Κινηματογράφο Τριανόν.

Παρακολουθούμε ταινίες του κλασικού και σύγχρονου κινηματογράφου, με μεγάλη καλλιτεχνική αξία. Η ψυχαναλυτική ματιά, επιχειρεί να αναδείξει τη σύνδεση πλευρών της εσωτερικής και εξωτερικής πραγματικότητας, μέσα από τα αλληλένδετα στοιχεία της μορφής και του περιεχομένου της ταινίας που διακινούν το ενδιαφέρον μας. Μετά το πέρας κάθε προβολής, το κοινό έχει την ευκαιρία να παρακολουθεί, αλλά και να συμμετέχει στη συζήτηση ψυχαναλυτών με ανθρώπους της τέχνης και των επιστημών, ώστε να συναντηθούν μέσω του διαλόγου οι διαφορετικοί τρόποι ερμηνείας και απόλαυσης της κινηματογραφικής εμπειρίας.

Στις ταινίες που επελέγησαν για τη φετινή χρονιά και ανήκουν σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη, χρονικές περιόδους και γεωγραφικά μήκη και πλάτη, αναδεικνύεται το εύθραυστο των ανθρωπίνων σχέσεων, μέσα από τις συγκρούσεις και τις ρήξεις, που καθιστούν δυσχερή, αν όχι αδύνατη, την αγωνιώδη αναζήτηση για επικοινωνία και σύνδεση με τον άλλον.

Ημερομηνίες προβολών: 27 Νοεμβρίου 2022, 22 Ιανουαρίου 2023, 19 Φεβρουαρίου 2023, 19 Μαρτίου 2023, 7 Μαΐου 2023

Ώρα έναρξης προβολών: 17.00 στον Κινηματογράφο Τριανόν (Κοδριγκτώνος 21 & Πατησίων 101).

Γενική είσοδος : 7 ευρώ

Οργανωτική επιτροπή: Χ. Χατζή (υπεύθυνη), Μ. Γεωργιάκου, Α. Διαμάντης , Δ. Εμπέογλου, Δ. Καβαλλιέρος, Ε. Νικολοπούλου, Μ. Παραδείση, Μ. Ζέης

Επίσημη ιστοσελίδα: http://psychoanalysis.gr/

Πρόγραμμα προβολών 2022-2023

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022 Θαυμάσιος Βοκκάκιος (Wondrous Boccaccio) των Αδελφών Ταβιάνι 2015, 2:00 ‘)

Η ταινία είναι βασισμένη σε πέντε από τις εκατό νουβέλες του «Δεκαήμερου» του Giovanni Boccaccio, ένα από τα σπουδαία έργα της πρώιμης ιταλικής λογοτεχνίας, γεμάτο ανατρεπτικό χιούμορ και χαρούμενη ακολασία. Διαδραματίζεται στη Φλωρεντία κατά τη διάρκεια της τρομερής επιδημίας μαύρης πανώλης του 1348. Για να ξεφύγουν από το ζοφερό σκηνικό, μια παρέα επτά νεαρών γυναικών και τριών νεαρών ανδρών καταφεύγουν προσωρινά σε ένα σπίτι στην Τοσκάνη. Εκεί, μέσω του τελετουργικού της συλλογικότητας, της επαφής με τη φύση και της τέχνης της αφήγησης, βρίσκουν έναν τρόπο να αντιμετωπίσουν τον τρόμο, τη σύγχυση και την ψυχική κατάρρευση. Η ταινία εξυψώνει τη διέξοδο που βρήκαν οι δέκα νεαροί Φλωρεντινοί της εποχής, το ενεργητικό «όχι» τους στην παθητική προσδοκία του θανάτου και την αδιαπραγμάτευτη εμπιστοσύνη τους στο εγχείρημα της αφήγησης.

Kυριακή 22 Ιανουαρίου 2023 Επιστροφή στο Τόκιο (Τοkyo Story) του Υasujiro Ozu (1953, 1:36′)

Mοναδικό δείγμα ασκητικής αισθητικής και μίνιμαλ θεματικής, με την κάμερα στο ύψος της «ιεροτελεστίας του τσαγιού» για να δημιουργεί την αίσθηση της οικειότητας, το έργο του Οzu εστιάζει στις σχέσεις γονέων και παιδιών. Το ζήτημα της αδύνατης ψυχικής σύνδεσης αποτελεί την κυρίαρχη θεματική της ταινίας, όπου το χάσμα μεταξύ γενεών συναρθρώνεται με το χάσμα παλιού και καινούργιου και όπου η νέα γενιά λύνει το ζήτημα της ανάγκης για διαφοροποίηση μέσα από μια στάση ψυχρής αποσύνδεσης, αρνούμενη να ενσωματώσει τις ρίζες της ως κομμάτι της καινούργιας της ταυτότητας. Η προηγούμενη γενιά αντιμετωπίζει μια ανείπωτη μοναξιά βρίσκει, όμως, τελικά κάποια σύνδεση από μια ανέλπιστη πηγή εκτός δεσμών αίματος.

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2023 Μικρή Ερωτική Ιστορία (A short film about love) του Κrzystof Kieslowski (1988, 87΄)

Η αγωνιώδης αλλά συγκρουσιακή αναζήτηση της σύνδεσης με τον «άλλον», φτάνει στο απόγειο της με την Μικρή Ερωτική Ιστορία του Κισλόφσκι. Ο Τόμεκ αγαπά εμμονικά την Μάγκντα μόνο όσο εκείνη παραμένει μια άκαμπτη φαντασίωση, ακινητοποιημένη από την απόσταση της εν αγνοία παρακολούθησής της. Ένας τραγικός ύμνος στο ανέφικτο του έρωτα δοσμένος, όμως, με τον μοναδικό τρόπο του Κισλόφσκι, μέσα από τον οποίο ακόμα και η οδύνη- με μόνιμο σκηνικό το εργατικό κτιριακό συγκρότημα- αποκτά τη δική της ομορφιά και ποιητικότητα.

Kυριακή 19 Μαρτίου 2023 Πολίτης Κειν (Citizen Kane) του Orson Welles (1941, 1:59’)

Το αριστουργηματικό ψυχολογικό θρίλερ του Welles, ξεκινά με τον θάνατο του κεντρικού ήρωα Τσαρλς Φόστερ Κέιν (Orson Welles) στον πύργο του Xanadou, που εκφέρει την τελευταία λέξη της ζωής του “rosebud” (ροδανθός). Ο ρεπόρτερ Jerry Thompson αναλαμβάνει τη δημοσιογραφική έρευνα γύρω από τη ζωή του Κέιν, ενός εμμονικού συλλέκτη της ματαιοδοξίας, και τη διερεύνηση του μυστηρίου σχετικά με την τελευταία λέξη της ζωής του.Ο θεατής καλείται να αποδώσει το προσωπικό του νόημα στην αινιγματική λέξη.Η ματαιότητα του πλουτισμού, μιας προσπάθειας να εξαγοράσει την αγάπη, μέσα από το αμερικάνικο όνειρο καθώς η ευτυχία δεν είναι εφικτή. Ένα memento mori, η ύλη και η εξουσία χάνουν το νόημά τους όταν κανείς περνάει στον κόσμο της μνήμης. Μια αέναη αναζήτηση της χαμένης ασφάλειας, της ανεμελιάς και της αθωότητας. της παιδικής ηλικίας. Ένας διά παντός χαμένος παράδεισος στη σχέση με το ιδεώδες.

Kυριακή 7 Μαιου 2023 Προετοιμασίες για να είμαστε μαζί άγνωστο για πόσο (Preparations to be together for an unknown period of time) της Lili Horvat (2020, 1:35’)

Ο μακροσκελής τίτλος της ταινίας «Προετοιμασίες για να είμαστε μαζί, άγνωστο για πόσο» υποβάλλει ταυτόχρονα ένα άγνωστο αλλά και μια βεβαιότητα. Μόνο που η βεβαιότητα του «μαζί» κλονίζεται εξαρχής, φέρνοντας αντιμέτωπη την κεντρική ηρωίδα με τα μυστήρια του άλλου, του ερωτικού της αντικειμένου, αλλά φυσικά και του ίδιου της του εαυτού. Διακεκριμένη νευροχειρουργός η ίδια, η βαθιά γνώση του εγκεφάλου δεν τη βοηθά ιδιαίτερα να κατανοήσει τη διαλεκτική της μνήμης και της επιθυμίας από τη μια, με την αλήθεια και την πραγματικότητα από την άλλη∙ πόσο μάλλον που η περιπέτειά της καταγράφεται στο πλαίσιο ενός νόστου, της επιστροφής -άγνωστο για πόσο- στην πατρίδα της. Η νέα σκηνοθέτης από την Ουγγαρία, Lili Horvát, καταγράφει την εσωτερική διαδρομή της ηρωίδας της με τη λεπτή και χαμηλότονη κινηματογραφική αισθητική που χαρακτηρίζει τη φιλμογραφία του Κισλόφσκι, διαθέτοντας όμως παράλληλα μια υπόγεια ένταση που θυμίζει το «υπαρξιακό suspense» των βιβλίων του Paul Auster.